Srdečne Vás pozývame na prednášku s názvom Tibetský Budhizmus a Dzogčhen V piatok 24.2.2017 18:00-21:00 Dobrá Čajovňa Košice, Mäsiarska 42, 04001 Košice. Po prednáške bude následovať víkendový retreat: www.dzogchen.sk/podujatie/kosice-semdziny-ruseny Tibetský buddhizmus Buddhovo učenie sa do Tibetu dostalo v 8. storočí, predovšektým vďaka indickému majstrovi Guru Padmasambhavovi. Od tej doby uchovával Tibet vďaka svojej izolovanej polohe Čítať viac…

Khandro Ješe Cchogjal

Padmasambhava vzýval dákiní Sarasvati, aby sa manifestovala ako žena, ktorá pomôže šíriť učenia tajnej mantry. Ješe Cchogjal je považovaná za dákini, emanáciu Samantabhadri, prvotného ženského buddhu a tiež Vadžrajoginí, Táry a Buddhaločány. Narodila sa v roku 777 do aristokratickej rodiny Kharčhen v kraji Čhogro Dri. V čase jej počatia mala jej matka sen o modrej Čítať viac…

Thrisong Deucän

Thrisong Deucän (khri srong lde’u btsan) sa narodil kráľovi Me Agcchomovi (mes ag tshoms) a čínskej princeznej Džinčeng Gongžu v roku 790 a vo veku 13 rokov bol intronizovaný ako tridsiaty siedmy panovník dynastie Jarlung. Stal kľúčovou postavou v ustanovení Dharmy v Tibete, čo bolo plodom sľubu, ktorý prijal v jednom zo svojich minulých životov pri veľkej Čítať viac…

Vimalamitra

Vimalamitra sa narodil v západnej India a stal sa z neho veľký učenec. Žil v Bodhgaji s päťsto ďalšími učencami a tam stretol Džňánasútru, tí dvaja sa rýchlo stali blízkymi priateľmi. Ako sa jedného dňa prechádzali, objavil sa na oblohe pred nimi Vadžrasattva a povedal im, že počas svojich posledných päťsto životov ako učenci nedosiahli Čítať viac…

Džňánasútra

Džňánasútra sa narodil v rodine z nízkej kasty v Kamalašile, vo východnej Indii. Stal sa učencom a šiel do Bodhgaje, kde stretol Vimalamitru. Stali sa blízkymi priateľmi a ako sa jedného dňa prechádzali, objavil sa pred nimi Vadžrasattva a inštruoval ich, aby sa vydali do Chrámu stromu Bodhi v Číne a stretli Šrí Simhu. Najprv poslúchol Čítať viac…

Kungamo

Kungamo Bhikšuní Kungamo, dcéra Čhamku a prostitútky Patu, bola učená v piatich odvetviach poznania. Horlivo hľadala esenciálny význam. Stretla Šrí Simhu a požiadala ho o esenciu náuk. Šrí Simha ich v úplnosti zosumarizoval pre ňu takto: Ako niekto, kto nikdy necíti, že by mal čokoľvek robiť, ponechávaj všetko také, aké to je!  Vlastniť silu tejto bdelej Čítať viac…

Šrí Simha

Šrí Simha sa narodil v Chotáne (podľa iných zdrojov v Indii, v Maghade) v dnešnej Číne a vo veku osemnásť rokov už bol veľkým učencom piatich oblastí poznania. Vo vízii ho Avalokitéšvara nabádal, aby šiel na pohrebisko Sosadvipa v India, kde dosiahne prebudenie. Potešený tým, že počul takú predpoveď rozhodol sa Šrí Simha, že potrebuje Čítať viac…

Buddhagupta

Buddhagupta Buddhagupta[1] bol učeným bhikšuom v piatich odvetviach poznania. Bol expertom predovšetkým na mahájógové učenia mantrajány. Hľadal esenciálny význam za úsilím. Keď stretol Dévarádžu, požiadal ho o esenciu náuk. Dévarádža ich v úplnosti zosumarizoval  pre neho takto: Podstata mysle je za zjednotením a oddelením, je veľkou večnosťou keď čistá bdelá prítomnosť povstáva v mysli, je sama Čítať viac…

Dévarádža

Dévarádža Riši Bhahi a jeho žena Bhagula Cogjal mali veľmi inteligentného syna, obdareného všetkými najlepšími vlastnosťami. Nazvali ho Dévarádža. Hľadal esenciálny význam, preto keď stretol Maňdžušríbhadru, požiadal ho o esenciu náuk. Maňdžušríbhadra ich v úplnosti zosumarizoval pre neho týmito slovami: Nesmiernosť priestoru je bez stredu a hraníc ale ani toto nemôže byť príkladom pre pochopenie Čítať viac…

Maňdžušríbhadra

Maňdžušríbhadra, Druhý Maňdžušrímitra Druhý Maňdžušrímitra, ktorý bol synom Rišiho Lahina a Cuggi Gegmo, bol expertom na vozy založené na príčine a následku. Usiloval o esenciálny význam a požiadal Druhého Kukkurádžu o esenciu náuk, ktorý pre neho zosumarizoval esenciu náuk takto: Hoci dáš mysli meno, prekračuje všetky mená. Nech použijeme akýkoľvek príklad, je za všetkými príkladmi. Čítať viac…

Druhý Kukkurádža

Druhý Kukkurádža Druhý Kukkurádža, ktorého otec bol Guhjénagátama a matka Mahíncarma, bol khenpom obdareným veľkou dôverou a múdrosťou. Bol odborníkom na všetky náuky založené na príčine a následku. Hľadal  esenciálny význam a požiadal Nágárdžunu o esenciu náuk. Nágárdžuna zosumarizoval ich úplnosť pre neho takto: Prázdnota je absencia dualizmu subjektu a objektu, S pochopením dôjde súčasne k rozpusteniu  Čítať viac…

Nágárdžuna

Nágárdžuna Nágárdžuna, bhikšu učený v piatich odvetviach poznania, vstrebal tri Pitaky. Poznal  mnohé náuky “plodu” guhjamantry. Hľadal konečný význam úplnej dokonalosti za úsilím, takže keď stretol bhikšuní Dagňimu, požiadal ju o esenciu náuky.  Dagňima ich pre neho v úplnosti zosumarizovala takto: Analyzovať, dokonca analyzovať prázdnotu, je koniec koncov tiež len ilúziou. Byť pripútaný, hoci  pripútaný Čítať viac…

Riši Bhašita

Riši Bhašita Riši[1] Bhašita, ktorého otcom bol Riši Kumára a matkou Dzinma, bol expertom v siedmich sekciách véd. Keďže chcel zdokonaliť svoju múdrosť a hľadal esenciálny význam, požiadal “Pána psov” Kukkurádžu o esenciu náuky. Kukkurádža ju v celistvosti zhrnul takto: Bodhičitta mimo vznikania a zanikania je víziou, ktorá sa javí, hoci nemá žiadnu vlastnú podstatu. Čítať viac…

Mecongma Dagňima

Mecongma Dagňima Prostitútka (Mecongma) Dagňima[1], intuitívne cítila, že všetky javy existencie spočívajú v hlbokom lone Matky[2]. Hľadala esenciálny význam a požiadala Rišiho Bhašitu o esenciu náuk. Zosumarizoval ich pre ňu v úplnosti takto: Nemyslieť vôbec na nič (znamená) pochopiť veľkú rozlišujúcu múdrosť. Neuchopovať nič konceptami je znakom uskutočnenia meditácie! Nato Dagňima dokonale pochopila význam prvotného stavu Čítať viac…

Prvý Kukkurádža

Prvý Kukkurádža Prvý Kukkurádža, Pán psov, ktorého otcom bol Kukurádža Gatu a matkou Dawa Dačhen, bol bhikšuom (mníchom) znalým päť odvetví poznania. Predovšetkým bol expertom v osemnástich tantrách mahájógy (učenia) mantrajány. Snažiac sa o esenciálny význam, požiadal Acantra Álokeho o esenciu náuk. Ten ju pre neho zosumarizoval takto: Je to myšlienka (myslenie), ktorá vytvára dualitu Čítať viac…

Acantra Áloke

Acantra Áloke Acantra Áloke[1] syn Rišiho Paracu a Žhönnu Dedže mal hlboké poznanie náuk, založených na príčine a následku. Úprimne sa snažil nájsť esenciálny význam, i požiadal princeznu Gomadéví o esenciu náuk. Zosumarizovala ich v úplnosti pre neho takto: Snaha o úrovne realizácie a oslobodenie je deviáciou od bódhi, snaha o získanie šťastia je veľkým utrpením, Čítať viac…

Gomadéví

Gomadéví Princezna Gomadéví, obdarená všetkými dobrými vlastnosťami, intenzívne hľadala  esenciálny význam a požiadala Khenpa Mahárádžu z Uddijány o esenciu náuk. Zosumarizoval  ich v úplnosti pre ňu takto: Stav jedinej sféry presahuje tri časy a dualitu zjednotenia a oddelenia. Stav jediného samooslobodzovania presahuje nasledovanie graduálnej cesty. Konečná podstata nie je objektom skúsenosti a nemôže byť spútaná obmedzením slov. Čítať viac…

Khenpo Mahárádža

Khenpo Mahárádža Khenpo Mahárádža[1] sa narodil v Oddijáne, jeho otcom bol Šrírádža a matkou bola Tragden. V Torčogčen v Oddijáne sa stal veľkým khenpom, naučil sa päť odvetví poznania. Pretože sa snažil poznať esenciálny význam, požiadal kašmírskeho Khenpo Rabnanga o esenciu náuk. Khenpo Rabnang ich zosumarizoval v ich úplnosti pre neho takto: Prirodzená podstata mysle je Čítať viac…

Khenpo Rabnang

Khenpo Rabnang Kašmírsky Khenpo Rabnang [1] syn kráľa Bhibhi Ráhulu z Kašmíru a Šíla Kumárí bol najučenejším panditom krajiny. Požiadal Mecongmu Páraní o esenciu náuk. Zosumarizovala ju pre neho takto: Bódhičitta je plodom, ktorý nepovstáva z príčiny. Bódhičitta je tajnou inštrukciou, ktorá nevychádza z písem. Bódhičitta je osvietením, ktoré nepramení z mysle. Bódhičitta je priestorom, ktorý sa Čítať viac…

Mecongma Páraní

Mecongma Páraní Otec prostitútky (Mecongmy) Páraní [1] bol šúdra [2] zvaný Bhahúta, jej matkou bola Gaden Dharí. Obdarená múdrosťou a jasnou inteligenciou, plne kvalifikovaná pre Veľký voz, požiadala Nödžinmo Čhangčhubmu o esenciu náuk, ktorá ju pre ňu zosumarizovala takto: Od samého počiatku nie je rozdielu medzi buddhami a cítiacimi bytosťami. Keď to pochopíš, je to Čítať viac…

Nödžinmo Čhangčhubma

Nödžinmo Čhangčhubma  Nödžinmo Čhangčhubma [1] dcéra kráľa Sidsunga, bola obdarená všetkými dobrými vlastnosťami,  veľkou dôverou a múdrosťou. Požiadala Nágarádžu o esenciu náuk. Zosumarizoval ich pre ňu takto: Bódhičitta je zásatva víťazstva, ktorá nikdy nespadne. Nemení sa v troch časoch, je nezničiteľná. Pretože víťazí v boji zo samsárou, je praporom víťazstva. Porozumieť tomu je to najvyššie Čítať viac…

Vadžrasattva

Samantabhadra (manifestujúci sa ako Vadžradhara) odovzdáva ‘Prebudený zámer buddhov’ buddhom Piatich rodín  a ich mandalám, ktorých hlavou je Vadžrasattva. Vládnúc na mandalami nepredstaviteľného oceánu buddov, sú piati buddhovia neoddeliteľní od Samantabhadru – bez duality medzi tým, kto potrebuje byť vedený a tým, kto vedie – sú samo-manifestáciou tej istej prvotnej realizácie. V tom istom čase Čítať viac…

Samantabhadra

Samantabhadra, obvykle zobrazovaný ako nahý nebovo modrý buddha v spojení s jeho partnerkou bielej farby Samantabhadri, reprezentuje realizáciu prvotne čistej dharmakáje, ktorá je od úplného počiatku bez dočasných nečistôt. Prekračujúc koncepty a slovné vyjadrenie prebýva Samantabhadra v slobode, ktorá je bez charakteristík, ako priestor. Je absolútnym nadčasovým vedomím prirodzenosti mysle samotnej. Bez toho, aby sa Čítať viac…

Rádža Dhahenatalo

Dhahenatalo  Kráľ Dhahentalo bol synom kráľa Helubhadheho a brahmánky Codän. Bol priamym žiakom nirmanakáje Garab Dordžeho, od ktorého dostal esenciu náuky. Potom požiadal Maňdžušrímitru o kompletné učenia. Meňdžušrímitra zhrnul ich esenciálny význam takto: Bodhičitta je päť veľkých elementov. Je to priestor, ktorý sa neprejavuje, ale je všetkoprestupujúci; je to múdrosť zeme, ktorá zdokonaľuje myseľ ako Čítať viac…

Maňdžušrímitra

Manjušrímitra sa narodil do brahmanskej rodiny v meste Dvikrama, západne od Bodhgaje v Indii a stal sa veľkým učencom. Vo vízii mu Maňdžušrí poradil, aby cestoval na pohrebisko Sitavana, ak chce dosiahnuť prebudenie ešte v tom živote. Tam stretol Prahevadžru s ktorým študoval Dharmu po 75 rokov.  Keď dosiahol Prahevadžra nirvánu, uvidel ho Maňdžušrímitra na Čítať viac…

Garab Dordže (Prahevadžra)

Garab Dordže (Prahevadžra) Skrz prirodzenú súcitnú energiu dharmakáje sa manifestujú formy sambhogakáje a nirmanakáje podľa sklonov a priani bytostí šiestich ríš, tak ako kdekoľvek, kde je stojatá voda je možné vidieť odraz mesiaca. Ako emanácia Vadžrasattvu je Prahevadžra takou nirmanakájou, ktorá sa objavuje ako prvý ľudský držiteľ línie učení Dzogčhen. Narodil sa v spriebode mnohých Čítať viac…

Nágarádža

Nágarádža Nágarádža (Lü Gjalpo Džogpo) bol emanáciou bódhisattvu, ktorý žil medzi nágami [1] a pracoval pre ich dobro. Keď sa dozvedel, že skvelá dzogpa čhenpo, esencia všetkých náuk, sa objavila v ľudskom svete, prevtelil sa (na zem). Jeho otec, Apardharmudžňána, bol čandála, bez kasty, meno jeho matky bolo Ságara. Nágarádža ešte stretol živého  Garab Dodžeho. Čítať viac…

Padmasambhava

Padmasambhava V severozápadnej časti Uddijány na ostrove v jazere Dhanakóša sa požehnanie všetkých buddhov prejavilo v podobe mnohofarebného lotosu. Pohnutý súcitom k utrpeniu bytostí, vyslal Buddha Amitábha zo svojho srdca zlatú vadžru označenú slabikou HRÍh, ktorá zostúpila na lotosový kvet. Premenila sa na krásneho osemročného chlapca, ktorý bol ozdobený všetkými veľkými a malými znakmi dokonalosti a držal vadžru a lotos. V tej chvíli Čítať viac…

Princezná Báraní

Báraní Princezná Báraní* dostala transmisiu esencie od nirmánakáje Garab Dordžeho. Požiadala svojho brata,  Thuwo Rádžahatiho,  o kompletnú náuku. Thuwo Rádžahati pre ňu zosumarizoval esenciálny význam takto: Myseľ nie je zložená z bytostných zložiek, nerozvíja sa ani neupadá nerodí sa ani neumiera, nemôže byť zabitá ani roztrieštená. Všetko je na konečnej úrovni len mysľou, ktorej vlastnou Čítať viac…

Thuwo Rádžahati

Thuwo Rádžahati Princ Thuwo Rádžahati (alebo Rádžahasti), syn kráľa Dhanenatalo a kráľovnej Congjal dostal transmisiu esencie od nirmánakáje Garab Dordžeho. Potom požiadal svojho otca o ucelenú náuku. Kráľ Dhahenatalo pre neho zosumarizoval esenciálny význam takto: Bódhičitta je buddhami troch časov buddhovia troch časov sa z nej zrodili buddhovia  prítomnosti v nej spočívajú buddhovia budúcnosti v Čítať viac…

Článok iba pre členov

Tento článok vidia iba členovia (prihlásení do wordpressu).